søndag 24. mai 2009

Sjia, sunni og sufisme

Sunni, Sjia og Sufismen er ulike retninger innenfor Islam. Forklar disse.

Hovedretningene innfor islam er sjia og sunni. I tillegg til disse formene finnes det ulike måter å praktisere og forstå religionen på. Sufismen finnes innen både sunni og sjia. Sufismen legger vekt på indre fromhet og indre opplevelser.

Sjia:

Sjiaislam ble til som en følge av striden om profeten Muhammeds etterfølgere på 600-tallet. Sjiamuslimene mener at Ali og hans slekt var utvalgt av Profeten som imam for hele fellesskapet. Ordet imam betyr leder, og det brukes om ulike lederskapsfunksjoner i islam. En imam er ikke en ny profet, men blir sett på som en inspirert leder som kan få og formidle ny innsikt. Sjiamuslimene regner Ali, Hasan og Husain regnes for å være de tre første imamene.

Ashura
Ashura er den viktigste høytiden innen sjiaislam. Den markeres like etter nyttår, en måneds tid etter pilegrimsreisen. Da minnes slaget ved Karbala, hvor den tredje imamen Husain mistet livet.

Sjia har etter hvert blitt splittet opp i flere retninger, blant annet fordi det var uenighet om hvem som var den rettmessige imamen. Forgjengeren skulle velge den neste imamen, men det kunne oppstå uenighet om hva som var forgjengerens siste vilje.

Tolver-retningen
Tolver-retningen er hovedretningen innen sjia. Retningen har fått navnet fordi man regner med at det stod fram til sammen tolv imamer. Den tolvte imamen gikk i skjul rett etter at han hadde tiltrådt som imam, og han kommuniserte aldri direkte med de troende. Da han den første tiden etter å ha tiltrådt som imam kommuniserte med de troende, gjorde han dette gjennom en rekke mellommenn. Den tolvte imam har vært i ”det store skjul” i over 1000 år, uten kontakt med de troende.Tolver-retningen er statsreligion i Iran. Denne retningen finnes også i Irak og Aserbajdsjan.

Sjuer-retningen/Ismaili
Denne retningen blir kalt sjuer-retningen etter spørsmålet om hvem den sjuende imamen var. Sjuer-retningen holder på Ismail, og har derfor også fått navnet ismaili. ”En viktig del av islams lære formidles gjennom en hemmelig overlevering som bare de innvidde kjenner til”, hevdes det.Sjuer-retningen finnes blant annet på Det indiske subkontinentet.


I sjia-islam er imamene de ufeilbarlige religiøse veiledere. Den første imam var Ali, Hasan var den andre, og martyren Husain den tredje. De øvrige imamene er etterkommere av Husain.

Til venstre på bildet ser vi Ali, og til høyre ser vi Husain.
Over Ali står det: "Den hvis herre jeg er har også Ali som sin herre."
Over Husain står det: "Hans høyhet Husain Alis sønn, martyrenes herre, fred over ham."



Sunni:
Grunnet en metode som ble utviklet på 800-tallet har ikke denne retningen blitt delt opp i nye konfesjoner. Metoden gikk ut på å utforme islams lære og lovregler fra fire kilder: Koranen, Muhammeds sunna, enighet og analogi.

Koranen: Boka regnes som evig og uskapt og var derfor selvskreven som den viktigste kilden.

Muhammeds sunna: Disse sedvanene skulle regnes som forpliktende for alle muslimer. Dette utløste samlingen av Hadith-litteraturen, slik at man kunne være sikker på hva profeten hadde sagt og gjort.

Enighet: Enigheten kunne regnes som en garanti for at man kjente Allahs vilje dersom de troende var enige om en sak. Grunnen til dette var at Muhammed hadde sagt at ”dersom de troende som fellesskap var enige om noe, kunne de aldri ta feil”. Dette punktet kom i praksis til å dreie seg om enighet mellom de lærde.

Analogi: Ordet analogi betyr noe i likhet eller i samsvar med noe annet. Man kunne søke å løse nye problemstillinger som dukket opp i analogi med etablert lære. Narkotika ble for eksempel forbudt i analogi med forbudet mot alkohol.

Fire lovskoler
Innen sunni utviklet det seg fire lovskoler: Hanafiskolen, Malikiskolen, Shafiskolen og Hanbaliskolen. Hanbaliskolen er den minste og strengeste av skolene, og har bare 1 % oppslutning. De fleste sunnimuslimer hører til Hanafiskolen. Alle de fire lovskolene arbeider ut fra de fire kildene som basis for den islamske loven, sharia. Selv om det har oppstått uenigheter mellom de fire lovskolene, har de aldri vært så alvorlige at det har ført til splittelse. Lovskolene er enige i om lag 70 % av resultatene sine.

Det blir understreket at de fire lovskolene anerkjenner hverandre som legitime uttrykk for islam ved at man finner undervisningslokaler for alle de fire lovskolene i en del moskeer.

Nærmere 85 % av alle muslimer hører til denne retningen.


Sufismen:
Sufisme er navnet på den islamske mystikken, søken etter det guddommelig eller det hellige. Sufiene har lagt hovedvekt på opplevelsesdimensjonen i sin forståelse av islam fordi de mente at religionen handlet om menneskets indre forhold til guddommen. De skulle bringes i direkte kontakt med Allah gjennom ulike former for meditasjon. Sufiene visket ut grensene mellom mennesket og Allah, og de tidlige sufiene ble derfor anklaget for blasfemi. Sufismen har i senere tid blitt mer akseptert.




Sang, dans og musikk er metoder som sofistene bruker og å oppnå enhet med Allah

Ingen kommentarer: